Presentation

The Research Centre for Human Development (CEDH) is part of the Faculty of Education and Psychology (FEP) at the Universidade Católica Portuguesa (UCP). It was officially created in 2013 and assessed by Fundação para a Ciência e Tecnologia (FCT) in that same year, being a member of the FCT network since then (Ref. 4872).

CEDH aims to:

  • Foster research with impact on human development from the perspectives of Psychology and Education;
  • Provide the scientific framework for postgraduate training;
  • Promote the discussion and dissemination of scientific knowledge on human development;
  • Contribute to the training of researchers;
  • Strengthen national/international cooperation with institutions dedicated to the study and/or Promotion of human development.

CEDH takes a multidimensional perspective on human development, giving relevance to its individual, organizational, cultural and political levels. At the same time, CEDH views human development as including all stages of the life cycle, considering and analyzing the different transitions that guide life trajectories in the context of contemporary societies.

The Centre mission is to contribute to the scientific community and to the overall society in 4 dimensions of human development:

Health: Researchers study risk factors for mental health (e.g., psychoactive substance use, family, peers), the relationship between demographic changes (e.g., aging, migration) and mental health, and develop and validate tools for psychological assessment.

Justice, equity and human rights: Researchers study specific conditions of contemporary societies that increase vulnerabilities in human lives (e.g., forced migration or other demographic changes that result in the stigmatization of specific groups), and provide tools to foster reintegration and inclusion.

Education: Researchers are focused on producing knowledge that contributes to the individual, professional, organizational and territorial development in educational contexts.

Work: Researchers analyze the ways organizations (e.g., schools, municipalities, companies) perceive, develop and involve their human capital. Specific aspects of contemporary societies (e.g., aging, technological improvement) are analyzed to determine how they impact the organization of work and, consequently, how they impact Human Development.

For 2018-2022, CEDH presents 6 strategic goals:

  1. Strengthen the organization and infrastructure
  2. Empower the research team
  3. Increase funding
  4. Increase the scientific activity on technological innovation
  5. Improve the quality and international impact of research outputs
  6. Improve the communication of research findings to the overall society

While pursuing these goals, CEDH will be focused on its mission, with an innovative approach to build knowledge that responds to contemporary challenges of Human Development.

 


 

O Centro de Investigação para o Desenvolvimento Humano (CEDH) é uma unidade da Universidade Católica Portuguesa (UCP) integrada na Faculdade de Educação e Psicologia (FEP). Foi oficialmente criado em 2013 e avaliado pela Fundação para a Ciência e Tecnologia (FCT) nesse mesmo ano, tornando-se membro da rede da FCT desde então (Ref. 4872).

O CEDH visa:

  • Promover investigação com impacto no Desenvolvimento Humano a partir das perspetivas de Psicologia e Educação;
  • Fornecer o enquadramento científico para a formação pós-graduada;
  • Promover a discussão e disseminação do conhecimento científico sobre Desenvolvimento Humano;
  • Contribuir para a formação de investigadores;
  • Fortalecer a cooperação nacional / internacional com instituições dedicadas ao estudo e/ou promoção do Desenvolvimento Humano.

O CEDH adota uma perspetiva multidimensional sobre o Desenvolvimento Humano, dando relevância aos seus níveis individual, organizacional, cultural e político. Ao mesmo tempo, o CEDH analisa o Desenvolvimento Humano considerando todas as etapas do ciclo de vida e as diferentes transições que caracterizam as trajetórias da vida no contexto das sociedades contemporâneas.

A missão do Centro é contribuir para a comunidade científica e para a sociedade em geral nas seguintes dimensões do Desenvolvimento Humano:

Saúde: os investigadores estudam fatores de risco para a saúde mental (e.g., uso de substâncias psicoativas, família, pares), a relação entre mudanças demográficas (e.g., envelhecimento, migrações) e saúde mental, e desenvolvem e validam instrumentos de avaliação psicológica.

Justiça, equidade e direitos humanos: os investigadores estudam condições específicas das sociedades contemporâneas que aumentam a vulnerabilidade nas trajetórias de vida (e.g., migrações forçadas ou outras mudanças demográficas que resultam na estigmatização de grupos específicos) e fornecem ferramentas para promover a reintegração e inclusão.

Educação: os investigadores produzem conhecimento que contribui para o desenvolvimento individual, profissional, organizacional e territorial em contextos educativos.

Trabalho: os investigadores analisam a forma como as organizações (e.g., escolas, municípios, empresas) percebem, desenvolvem e envolvem o seu capital humano. Aspetos específicos das sociedades contemporâneas, como o envelhecimento e a inovação tecnológica, são considerados no modo como afetam a organização do trabalho e, consequentemente, o Desenvolvimento Humano.

Para 2018-2022, a CEDH apresenta 6 objetivos estratégicos:

  1. Consolidar a sua organização e infraestrutura
  2. Capacitar a equipa de investigadores
  3. Aumentar o financiamento de projetos
  4. Aumentar a atividade científica em inovação tecnológica aplicada ao Desenvolvimento Humano
  5. Melhorar a qualidade e o impacto internacional dos produtos da investigação desenvolvida no centro
  6. Melhorar a comunicação dos resultados de investigação para a sociedade em geral

Ao prosseguir estes objetivos, o Centro estará focado na sua missão, com uma abordagem inovadora para construir conhecimento que responda aos desafios contemporâneos do Desenvolvimento Humano.